Koło Naukowe Interakcji Człowiek – Komputer GEST
Koło Naukowe Interakcji Człowiek – Komputer GEST zostało zarejestrowane 20.10.2011 r. i działa na Wydziale Elektrotechniki i Informatyki Politechniki Rzeszowskiej przy Katedrze Informatyki i Automatyki. Nazwa GEST powstała w wyniku połączenia pierwszych liter słów gestures, emotions, science, technology i nawiązuje do tematyki podejmowanych prac dotyczących technicznych aspektów wzajemnego oddziaływania pomiędzy człowiekiem a komputerem zachodzącego za pośrednictwem interfejsu użytkownika. Tematem wiodącym jest wykorzystanie środków informatycznych do konstruowania urządzeń technicznych wspomagających osoby niepełnosprawne.
Celem statutowym Koła jest umożliwienie jego członkom rozwijania i pogłębiania wiedzy na temat:
· projektowania interfejsów,
· wizji i grafiki komputerowej,
· sztucznej inteligencji,
· systemów dla osób z niepełnosprawnościami,
· zarządzania projektami.
Zadaniem Koła jest także popularyzacja indywidualnych osiągnięć jego członków w powyższym zakresie.
Publikacje:
1.
T.
Kapuscinski, M. Majcher: Vision-based fingerspelling recognition for an
assistive technology system. Procedia Computer Science, 237, 2024, 469-476.
2.
D.
Kalandyk, T. Kapuscinski: Temporal signed gestures
segmentation in an image sequence using deep reinforcement learning.
Engineering Applications of Artificial Intelligence 2024, 131, 107879.
3.
T.
Kapuscinski, M. Mis : Differential Pseudo-Image for Skeleton-Based Dynamic
Gesture Recognition, In: 2022 IEEE International Conference on Image Processing
(ICIP), IEEE, 2022. p. 4203-4207.
4.
T.
Kapuscinski, K. Inglot: Vision-based gesture modeling for signed expressions
recognition, Procedia Computer Science 207, 2022, 1007-1016,
5.
T.
Kapuscinski: Handshape Recognition in an Educational Game for Finger Alphabet
Practicing. In: International Conference on Intelligent Tutoring Systems.
Springer, Cham, 2022. p. 75-87,
6.
M.
Rajchel, M. Oszust: No-reference image quality assessment of authentically
distorted images with global and local statistics. Signal, Image and Video
Processing, 2020,
https://doi.org/10.1007/s11760-020-01725-0,
7.
T.
Kapuściński, P. Organiściak: Handshape Recognition
Using Skeletal Data, Sensors, vol 18, no 8, 2577, 2018,
8.
M. Oszust, J. Padjasek,
P. Kasprzyk: An approach to vision-based localisation
with binary features for partially sighted people, Signal, Image and Video
Processing, vol. 11, no. 7, pp. 1261-1269, 2017,
9.
M.
Oszust, M. Kostka: Evaluation of Subspace Clustering Using Internal Validity
Measures, Advances in Electrical and Computer Engineering, vol. 15, no. 3, pp.
141-146, 2015.
I miejsce w krajowym finale 12 edycji największego na świecie konkursu technologicznego Imagine Cup w kategorii World Citizenship (projekty społeczne) oraz udział w światowych finałach w Seattle 29.07 – 02.08.2014 r.
Wykłady „Gdzie są klawiatura i myszka?” wygłoszone w ramach Politechniki Dziecięcej:
1. 05.03.2016 r. (Mielec – 2 wykłady),
2. 16.04.2016 r. (Dębica – 2 wykłady),
3. 14.05.2016 r. (Ustrzyki Dolne – 2 wykłady),
4. 04.06.2016 r. (Stalowa Wola – 2 wykłady),
5. 25.06.2016 r. (Rzeszów, 3 wykłady).
Prezentacja projektów m. in. podczas:
1. Dni Otwartych Politechniki Rzeszowskiej 30-31 marca 2017 r.,
2. Festiwalu Nauki organizowanego przez Fundację Wspierania Edukacji przy Stowarzyszeniu Dolina Lotnicza, Rzeszów 10-11 grudnia 2015 r.,
3. Obchodów 50-lecia WEiI PRz 16-17 czerwca 2015 r.,
4. Dni Promocji Aktywności Studenckiej 17 listopada 2014 r. i 18 listopada 2013 r.
Referaty na konferencjach:
1. „Wykorzystanie nowoczesnych technologii do wspomagania dzieci z problemami w porozumiewaniu się” na konferencji „Wczoraj i Dziś – Badania na Wydziale Elektrotechniki i Informatyki PRz”, która odbyła się w Rzeszowie, dnia 17 czerwca 2015 r.,
2. „Trendy w dziedzinie tworzenia systemów komunikacji człowieka z komputerem” na III Ogólnopolskiej Sesji Kół Naukowych „Wyzwania XXI wieku - Przyroda, Technika, Człowiek, która odbyła się w Tarnobrzegu, dnia 19 kwietnia 2012 r..
Interakcja z wirtualnymi postaciami
Wirtualna postać rozpoznaje ruchy dziecka i współpracuje z nim zgodnie z przyjętym scenariuszem sesji terapeutycznej. |
Porozumiewanie się za pomocą mrugania
Osoba niepełnosprawna ruchowo za pomocą mrugnięć wybiera z menu pożądaną opcję, interpretowaną przez komputer lub osobę towarzyszącą. |
Sterowanie kursorem za pomocą ruchów źrenicy
Osoba niepełnosprawna ruchowo pisze na klawiaturze wyświetlanej na ekranie komputera przesuwając kursor myszy za pomocą ruchów źrenicy. |
Gra logopedyczna
Użytkownik steruje postacią zbierającą wisienki za pomocą ruchów języka. |
Interakcja z wirtualnymi obiektami 3D
Użytkownik przenosi wirtualny obiekt oraz zmienia jego rozmiar i orientację za pomocą gestów. |
Programy edukacyjne i terapeutyczne dla dzieci
Testy definiowane przez terapeutę są prezentowane dziecku. |
Rozpoznawanie układów ciała
System rozpoznaje statyczne i dynamiczne układy ciała z wykorzystaniem sensora Kinect. |
Rozpoznawanie układów palców
Program rozpoznaje statyczne układy palców z wykorzystaniem sensora Leap Motion. |
|
Koło Naukowe Interakcji
Człowiek – Komputer GEST
Katedra Informatyki i Automatyki
Politechnika Rzeszowska
ul. W. Pola 2
35-959 Rzeszów
Opiekun: Tomasz
Kapuściński
e-mail: tomekkap@prz.edu.pl
tel. : +48 (17) 865-1614
Ostatnia modyfikacja: 05.06.2024 r.