Obraz zawierający tekst

Opis wygenerowany automatycznie

Koło Naukowe Interakcji Człowiek – Komputer GEST

O Nas. 1

Charakterystyka działalności 1

Osiągnięcia. 2

Projekty. 3

Kontakt. 3

O Nas

Koło Naukowe Interakcji Człowiek – Komputer GEST zostało zarejestrowane 20.10.2011 r. i działa na Wydziale Elektrotechniki  i Informatyki Politechniki Rzeszowskiej przy Katedrze Informatyki i Automatyki. Nazwa GEST powstała w wyniku połączenia pierwszych liter słów gestures, emotions, science, technology i nawiązuje do tematyki podejmowanych prac dotyczących technicznych aspektów wzajemnego oddziaływania pomiędzy człowiekiem a komputerem zachodzącego za pośrednictwem interfejsu użytkownika. Tematem wiodącym jest wykorzystanie środków informatycznych do konstruowania urządzeń technicznych wspomagających osoby niepełnosprawne.

Góra dokumentu

Charakterystyka działalności

Celem statutowym Koła jest umożliwienie jego członkom rozwijania i pogłębiania wiedzy na temat:

·         projektowania interfejsów,

·         wizji i grafiki komputerowej,

·         sztucznej inteligencji,

·         systemów dla osób z niepełnosprawnościami,

·         zarządzania projektami.

Zadaniem Koła jest także popularyzacja indywidualnych osiągnięć jego członków w powyższym zakresie.

Góra dokumentu

Osiągnięcia

Publikacje:

1.       T. Kapuscinski, M. Mis : Differential Pseudo-Image for Skeleton-Based Dynamic Gesture Recognition, In: 2022 IEEE International Conference on Image Processing (ICIP), IEEE, 2022. p. 4203-4207.

2.       T. Kapuscinski, K. Inglot: Vision-based gesture modeling for signed expressions recognition, Procedia Computer Science 207, 2022, 1007-1016,

3.       T. Kapuscinski: Handshape Recognition in an Educational Game for Finger Alphabet Practicing. In: International Conference on Intelligent Tutoring Systems. Springer, Cham, 2022. p. 75-87,

4.       M. Rajchel, M. Oszust: No-reference image quality assessment of authentically distorted images with global and local statistics. Signal, Image and Video Processing,  2020, https://doi.org/10.1007/s11760-020-01725-0,

5.       T. Kapuściński, P. Organiściak: Handshape Recognition Using Skeletal Data, Sensors, vol 18, no 8, 2577, 2018,

6.       M. Oszust, J. Padjasek, P.  Kasprzyk: An approach to vision-based localisation with binary features for partially sighted people, Signal, Image and Video Processing, vol. 11, no. 7, pp. 1261-1269, 2017,

7.       M. Oszust, M. Kostka: Evaluation of Subspace Clustering Using Internal Validity Measures, Advances in Electrical and Computer Engineering, vol. 15, no. 3, pp. 141-146, 2015.

I miejsce w krajowym finale 12 edycji największego na świecie konkursu technologicznego Imagine Cup w kategorii World Citizenship (projekty społeczne) oraz udział w światowych finałach w Seattle 29.07 – 02.08.2014 r.

Wykłady „Gdzie są klawiatura i myszka?” wygłoszone w ramach Politechniki Dziecięcej:

1.       05.03.2016 r. (Mielec – 2 wykłady),

2.       16.04.2016 r. (Dębica – 2 wykłady),

3.       14.05.2016 r. (Ustrzyki Dolne – 2 wykłady),

4.       04.06.2016 r. (Stalowa Wola – 2 wykłady),

5.       25.06.2016 r. (Rzeszów, 3 wykłady).

Prezentacja projektów m. in. podczas:

1.       Dni Otwartych Politechniki Rzeszowskiej 30-31 marca 2017 r.,

2.       Festiwalu Nauki  organizowanego przez Fundację Wspierania Edukacji przy Stowarzyszeniu Dolina Lotnicza, Rzeszów 10-11 grudnia 2015 r.,

3.       Obchodów 50-lecia WEiI PRz 16-17 czerwca 2015 r.,

4.       Dni Promocji Aktywności Studenckiej 17 listopada 2014 r. i 18 listopada 2013 r.

Referaty na konferencjach:

1.       „Wykorzystanie nowoczesnych technologii do wspomagania dzieci z problemami w porozumiewaniu się” na konferencji „Wczoraj i Dziś – Badania na Wydziale Elektrotechniki i Informatyki PRz”, która odbyła się w Rzeszowie, dnia 17 czerwca 2015 r.,

2.       „Trendy w dziedzinie tworzenia systemów komunikacji człowieka z komputerem” na III Ogólnopolskiej Sesji Kół Naukowych „Wyzwania XXI wieku - Przyroda, Technika, Człowiek, która odbyła się w Tarnobrzegu, dnia 19 kwietnia 2012 r..

Góra dokumentu

Projekty

Interakcja z wirtualnymi postaciami

Wirtualna postać rozpoznaje ruchy dziecka i współpracuje z nim zgodnie z przyjętym scenariuszem sesji terapeutycznej.

Porozumiewanie się za pomocą mrugania

Osoba niepełnosprawna ruchowo za pomocą mrugnięć wybiera z menu pożądaną opcję, interpretowaną przez komputer lub osobę towarzyszącą.

Sterowanie kursorem za pomocą ruchów źrenicy

Osoba niepełnosprawna ruchowo pisze na klawiaturze wyświetlanej na ekranie komputera przesuwając kursor myszy za pomocą ruchów źrenicy.

Gra logopedyczna

Użytkownik steruje postacią zbierającą wisienki za pomocą ruchów języka.

Interakcja z wirtualnymi obiektami 3D

Użytkownik przenosi wirtualny obiekt oraz zmienia jego rozmiar i orientację za pomocą gestów.

Programy edukacyjne i terapeutyczne dla dzieci

Testy definiowane przez terapeutę są prezentowane dziecku.

Rozpoznawanie układów ciała

System rozpoznaje statyczne i dynamiczne układy ciała z wykorzystaniem sensora Kinect.

Rozpoznawanie układów palców

Program rozpoznaje statyczne układy palców z wykorzystaniem sensora Leap Motion.

 

 

Góra dokumentu

Kontakt

Koło Naukowe Interakcji Człowiek – Komputer GEST
Katedra Informatyki i Automatyki
Politechnika Rzeszowska
ul. W. Pola 2
35-959 Rzeszów

Opiekun: Tomasz Kapuściński
e-mail: tomekkap@prz.edu.pl
tel. : +48 (17) 865-1614

Góra dokumentu

Ostatnia modyfikacja: 17.03.2023 r.